הבלוג של עולם נסתר אירופה

הכירו את חבל הבלקן

מאת: דפנה אשכול
13 באוגוסט 2024

המילה בלקן היא טורקית ומשמעותה "הר", וחצי האי בהחלט נשלט על ידי סוג זה של צורה יבשתית, במיוחד במערב. במהלך טיול לבולגריה, תוכלו לראות את הרי הבלקן המשתרעים על פני המדינה ממזרח למערב, הרי הרודופי משתרעים לאורך הגבול היווני-בולגרי, והרכס הדינארי משתרע לאורך החוף האדריאטי עד אלבניה. להרים יש השפעה משמעותית על האקלים של חצי האי. בחלק הצפוני והמרכזי של הבלקן יש אקלים מרכז אירופאי, המאופיין בחורפים קרים, קיץ חמים ומשקעים מפוזרים היטב. עם זאת, באזורי הדרום והחוף יש אקלים ים תיכוני, עם קיץ חם ויבש וחורף מתון וגשום יחסית.

הבלקן הוא המזרחי ביותר משלושת חצאי האיים הדרומיים הגדולים של אירופה אולם אין הסכמה אוניברסלית על אלו מדינות מרכיבות את האזור.

הרוב מסכימים כי הבלקן מורכב מ-11 מדינות: בוסניה והרצגובינה, קרואטיה, סלובניה, מונטנגרו, אלבניה, צפון מקדוניה, סרביה, קוסובו, בולגריה, רומניה ויוון, שלכל אחת מהן אופי ותרבות ייחודיים משלה. יש המגדירים את האזור במונחים תרבותיים והיסטוריים ואחרים גיאוגרפית.

עבור חלק מהמשקיפים, המונח "בלקן" טומן בחובו קונוטציות שליליות הקשורות להיסטוריה של הפילוג האתני והטלטלות הפוליטיות של האזור.

מהי בלקניזציה?

אכן גיוון אתני הוא אחד המאפיינים החברתיים והפוליטיים האופייניים ביותר לאזור. יש כאן סלאבים, בולגרים, מקדונים צפוניים וסלובנים. ההיסטוריה של הבלקן עמוסה באירועים, בלשון המעטה. האזור שימש כצומת דרכים של תרבויות מאז התקופה הפרהיסטורית. במהלך העת העתיקה, האזור היה חלק מהאימפריה היוונית והרומית, ולאחר מכן השתלטו עליו בסופו של דבר שבטים סלאביים. התנגשות זו של תרבויות לאורך ההיסטוריה גרמה למפה הדתית ההטרוגנית שאנו רואים כיום. ההשפעה הביזנטית מועברת באוכלוסייה הקתולית והאורתודוקסית, בעוד שעקבותיה של האימפריה העות'מאנית נראים בקהילות האסלאמיות.במדינות הבלקן החיים הם שילוב מתמיד של העולם החדש והישן, מה שמוביל את רוב התושבים  לדת כתקווה לעתיד טוב יותר.

האופי המיוחד המזוהה עם "בלקניזציה" – כלומר פיצול של קבוצות אתניות – נובע בחלקו מהתוואי ההררי של האזור, אבל גם הגודל תרם לאופי של האזור, שכן השטח גדול מספיק כדי לספק בסיסי כיבוש חשובים לתרבויות הביזנטית והטורקית. הכפיפות לכוחות האימפריאליים המזרחיים בודדה את רוב החברות הבלקניות מהתפתחויות מערביות במשך כמעט אלפיים שנה ויצרה מאפיינים פיאודליים שנמשכו עד מלחמת העולם הראשונה.

האירוע שהפעיל את מלחמת העולם הראשונה התרחש גם  הוא בבלקן כאשר גברילו פרינציפ רצח את הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה בסרייבו ב-28 ביוני 1914.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הקומוניזם הביא ליציבות פוליטית גדולה יותר לבלקן – אך במחיר של חופש הפרט, בעיות חברתיות וכלכליות הקשורות לתיעוש מהיר ודרגות שונות של דומיננטיות של כוח חיצוני אחר, ברית המועצות. שש ממדינות הבלקן היו חלק מיוגוסלביה במאה ה-20, שחוו את מלחמות הבלקן הנוראיות בשנות ה-90.

ישנם כמה מאפיינים של ההיסטוריה הבלקנית שנשארו עקביים כמו נזילות של קבוצות אתניות, חוסר יכולתם של עמי האזור להסכים ולשתף פעולה בינם לבין עצמם, נטייה מצד הסמכות הפוליטית להתפצל לרמות מקומיות ברגע שהכוח המרכזי נחלש והשפעתן של מעצמות זרות.

מדוע תאהבו לטייל בבלקן

אי אפשר שלא להתאהב בבלקן, בלי קשר לאיזה סוג של מטיילים אתם.

האזור מלא בטבע מדהים ופארקים לאומיים יפים Triglav NP, Plitvice NP, Kornati NP, Durmitor NP ו-Thethi NP הם רק חלק מהפארקים הלאומיים הידועים ביותר.

הבלקן הוא גם כור היתוך של תרבויות, ותוכלו לראות זאת בכל שלב בטיולכם. המגוון של הדתות והלאומים תרם למרבה הצער לסכסוכים בבלקן בעבר, אבל ברגע שתבקרו שם באופן אישי, תתפעלו מהאופן שבו התרבויות המנוגדות הללו מתקיימות ופורחות יחד, בזכות האנשים כמובן! למרות שהם מחזיקים באמונות פוליטיות חזקות מאוד, בתיאוריה, הם בדרך כלל מאוד נוחים ומקבלים את המגוון, מה שמודגם בצורה הטובה ביותר באירוח המדהים שלהם.

אזורים מתויירים סביב האטרקציות המרכזיות עמוסים, ובצדק. עם זאת, אזורים רבים הם בלתי ידועים כמעט ומאפשרים לחקור מקומות חדשים הרחק מהטירוף התיירותי.

גיוון המטבח הוא יתרון נוסף של תמהיל התרבות הבלקני, וכמו כל דבר אחר, תוכלו ליהנות ממנו מבלי לרוקן את הכיס. המנות עצמן טעימות וכוללות לרוב שימוש במוצרים מקומיים כמו שמן זית, מלח וירקות טריים, כמו גם מבחר רחב של יין ובירה מקומיים.

דברים שאפשר לעשות בבלקן

יש כל כך הרבה חוויות מדהימות שאותן תוכלו לחוות בבלקן, אזור שיש בו הכל – מקו חוף יפהפה, הרים ונהרות מדהימים, ערים היסטוריות נהדרות כמו בלגרד, סרייבו ודוברובניק.

אז בין אם אתם בעניין של תרבות, היסטוריה ואווירת עיר או פריקים של טבע, לא תתאכזבו.

החוף האדריאטי משתרע דרך קרואטיה, מונטנגרו ואלבניה, והוא המקום המושלם לספוג שמש ולהתקרר בים הכחול הנוצץ. לחוויה אותנטית יותר בטבע, תוכלו להעפיל אל ההרים במונטנגרו, או אלבניה, וליהנות מאוויר ההרים הצח ופעילויות בטבע. אבל לא רק הרים תמצאו כאן. בבלקן נמצאים גם העמקים של נהרות בתוליים להפליא כמו טארה או אגמים עוצרי נשימה כמו בלד, שקודר, אוכריד או אגמי פליטביצה .

מקומות בבלקן שתוכלו לבקר בהם איתנו

מונטנגרו

השימוש בשם Crna Gora או ההר השחור (מונטנגרו) החל במאה ה-13 בהתייחסות לאזור גבוה במחוז זטה בסרביה. מונטנגרו נלחמה בשורה של מלחמות עם העות'מאנים ובסופו של דבר זכתה להכרה כנסיכות ריבונית עצמאית ולאחר מכן הצטרפה מונטנגרו לרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה (SFRY). מונטנגרו הצביעה בעד החזרת עצמאותה ב-3 ביוני 2006.

בביקור במדינה הקטנה תוכלו להכיר את אוצרות החוף של מונטנגרו, הרוח האדריאטית, האיים, המוזיאונים, הכנסיות והארמונות. החלק האחר של מונטנגרו, כפי שמתבטא בשמה, הוא ההרים.

ניחוח הלימון, היופי של הגפן, רעש הנהר, הסירות באגם, מדרגות האבן, הבתים הכפריים, המקומיים הידידותיים… הטבע הבלתי נגוע של מונטנגרו.

אלבניה

מדינה בלקנית על חוף הים האדריאטי המתהדרת בחופים מדהימים ובימים שטופי שמש אינסופיים. בגלל מיקומה הגיאוגרפי, אלבניה הייתה תחת שלטון יווני, רומי וונציאני במשך זמן רב, מה שהשפיע על הארכיטקטורה המדהימה שלה, עם האמפיתיאטרון הרומי בדורס כדוגמה אחת מדהימה. בירת אלבניה, טירנה היא גם שילוב מרתק של השפעות תרבותיות ואדריכליות, עם ארכיטקטורה איטלקית, בורגנית אירופאית וברוטליסטית הפזורה ברחבי העיר.

קוסובו

המדינה החדשה ביותר באירופה, קוסובו היא ארץ מרתקת בלב הבלקן המתגמלת את המבקרים בחיוכים מסבירי פנים, עיירות הרריות מקסימות, הזדמנויות טיול מדהימות ומנזרים סרבים בעלי כיפות מהמאה ה-13, מלאים באומנות מימי הביניים – וזה רק בתור התחלה. אזור הבזאר המקסים של פריסטינה ושאר חלקי הבירה השוקקת הזו מסמלים את התחדשותה של המדינה שקמה מן האפר זה לא מכבר. טיול במדינה מגיע גם Peja המקסימה, העיר העתיקה פריזרן, אפשר לצאת לטרק בהרי רוגובה ועוד.

צפון מקדוניה

מדינה יפהפייה מלאה בשדות אורז עצומים ואזורים כפריים. אוכריד היא עיירה עתיקה עם מספר מדהים של כנסיות שונות, אתרים היסטוריים, וכמובן אגם אוכריד המדהים השוכן בסמוך לה. למרות שהיא באותה מדינה, סקופיה נראית במרחק עולמות מאתר הנופש השקט של האגם ההיסטורי של אוכריד. הבירה של צפון מקדוניה גדולה, מרשימה ומלאה בארכיטקטורה מונומנטלית שיכולה להתחרות בכל אחד מהמטרופולינים המפוארים של מרכז אירופה.

בולגריה

מדינה עם היסטוריה של אלפי שנים ומורשת תרבותית החובקת תרבויות עתיקות. בטיול בבולגריה תהנו מההיסטוריה, התרבות, האתנוגרפיה, הדת, האדריכלות והאומנויות של המדינה. יש כאן אתרים ארכיאולוגיים ייחודיים בשפע – תלוליות התיישבות עתיקות מהתקופה הנאוליתית, מקדשים וקברים תראקיים, שרידי ערים רומיות, מבצרים ביזנטיים וימי הביניים, שמורות אדריכליות, מתחמים אתנוגרפיים, כנסיות ומנזרים, מסגדים ועוד רבים אחרים. בבולגריה יש 36 שמורות תרבות, 160 מנזרים וכ-330 מוזיאונים וגלריות.

בטיול בבולגריה אפשר לשלב גם אתרי ספא ומעיינות. כוחם המרפא של מעיינות מינרלים הוכר עוד מתקופת התראקים, ו"המעיינות הקדושים של תרקיה" היו מפורסמים ברחבי האימפריה הרומית. כיום יש שפע של מעיינות מים מינרליים תרמיים ומרבצי בוץ מרפא. מעיינות מינרליים קרירים נמצאים בכל רחבי הארץ והמעיינות התרמיים המפורסמים ביותר בהרי הבלקן נמצאים בבולגריה.




    מעוניין/ת לקבל עדכונים על טיולים חדשים
    פוסטים נוספים באותו נושא